1. Wat is VoIP
VoIP is de afkorting van ‘Voice over Internet Protocol’ of eenvoudig gezegd;
bellen over internet. In plaats van bellen over de traditionele telefoonlijn, loopt
het gesprek over internet.
Met VoIP kun je je bestaande telefooncentrale of PBX vervangen. Doordat
VoIP gebruik maakt van het Internet Protocol kan het bijvoorbeeld
gecombineerd worden met je CRM systeem. Ook is het eenvoudig mogelijk
om een telefonieoplossing in te richten voor verschillende vestigingen in
binnen-, en buitenland.
2. Wat is Hosted VoIP
Bij hosted VoIP, ook wel hosted PBX of virtuele PBX genoemd, heb je geen
eigen telefooncentrale op locatie. Je maakt gebruik van de telefooncentrale
van de VoIP leverancier. Op die telefooncentrale neem je enkel de diensten af
die je nodig hebt. Jouw telefoontoestellen zijn daarop aangesloten via een
internetverbinding.
Bij Siptrunking kun je met je medewerkers en alle andere klanten van
Siptrunking gratis onderling bellen. Gesprekken die op je telefoonnummer
binnenkomen, worden door Siptrunking doorgeschakeld naar je telefoon(s).
Alle gesprekken, zowel intern als extern lopen via je internetverbinding en het
platform van Siptrunking.
Het beheer van je telefonieomgeving kun je bij Siptrunking online doen via
een webportal. Zo kun je bijvoorbeeld zelf je voicemail instellen,
doorschakelingen wijzingen of openingstijden aanpassen. De mogelijkheden
van deze, vaak uitgebreide, telefooncentrale zijn vrijwel onbeperkt.
3. Wat is QoS (Quality of Service)?
Je deelt je internetverbinding vaak met meerdere apparaten en applicaties.
Internetbrowsers, downloadprogramma’s en natuurlijk je VoIP toestellen.
Wanneer de bandbreedte van je internetverbinding niet voldoende is om al dit
verkeer direct af te handelen, moet er een keuze gemaakt worden welk
verkeer met voorrang wordt afgehandeld.
Met het QoS-protocol kan je aangeven dat het VoIP verkeer voorrang moet
krijgen op het overige dataverkeer. Een download kan wel enkele seconden
vertraging oplopen, maar tijdens een telefoongesprek wil je geen woord
missen.
4. Wat is STUN?
Om er voor te zorgen dat een VoIP telefoontoestel goed werkt achter een
router/firewall is het gebruik van STUN (Simple Traversal of UDP through
NATs (Network Address Translation)) noodzakelijk.
Het STUN protocol stelt het toestel in staat om bij de STUN-servers van
Siptrunking el gedetailleerde informatie op te vragen over de werking van de
router/firewall. Hierdoor is de kans veel groter dan VoIP telefonie
probleemloos functioneert achter een router/firewall.
5. Wat is SIP ALG
SIP ALG, oftewel SIP Application Layer Gateway, is een speciaal stukje
software in NAT (Network Adress Translation) routers. Deze software
probeert de problemen die NAT veroorzaken in samenwerking met SIP op te
lossen. Helaas maakt SIP-ALG vaak meer kapot dan het oplost. Daarnaast
kan het Siptrunking platform zelf uitstekend NAT problemen oplossen.
Het is daarom van groot belang dat SIP-ALG uitgezet wordt in de router.
Gebeurt dit niet dan ontstaan er allerlei rare problemen waarbij het account
zich niet kan registreren of er niet mee gebeld kan worden (of soms zelf
zaken als eenzijdige audio etc).
Van een aantal routers is via deze link te vinden hoe je het uit kan zetten:
http://www.VoIP-info.org/wiki/view/Routers+SIP+ALG
6. Kan je een bestaande Telefooncentrale / PBX koppelen met een VoIP
aansluiting?
Is je bestaande PBX geschikt voor VoIP, dan kun je je telefoonlijn vervangen
door een zogeheten ‘siptrunk’. Je belt dan via je internetverbinding. Voordeel
is dat je gebruik kunt blijven maken van je telefooncentrale en alle daarop
ingestelde diensten, terwijl je wel profiteert van de lagere gesprekstarieven.
Bijkomend voordeel: De capaciteit van een siptrunk is eenvoudig uit te
breiden.
Heb je nog een traditionele (ISDN) centrale in gebruik en wil je je telefoonlijn
vervangen door een siptrunk, dan kan dat. In dat geval heb je een omzetter
nodig. Onze partner kan je informeren welk type voor jou geschikt is.
7. Hoe verhoudt VoIP zich tot traditionele telefonie?
Telefonie is telefonie, of je nu belt via Siptrunking of via een traditionele
telefoonlijn. Wel zijn de mogelijkheden van bellen via internet (VoIP) veel
groter dan de mogelijkheden bij traditionele telefonie. Zo is het eenvoudiger
om verschillende vestigingen met elkaar te koppelen en kun je ‘intern’ bellen
tussen je vestigingen. Ook al bevinden die vestigingen zich in het buitenland.
Je kunt zelfs je thuiswerkers deel uit laten maken van je bedrijfstelefonie-
oplossing.
VoIP telefonie maakt gebruik van je computernetwerk en internetverbinding.
Hierdoor hoef je voor telefonie geen apart netwerk meer aan te leggen en te
onderhouden. Je hoeft zelfs geen eigen telefooncentrale meer op locatie te
hebben. Je hebt alleen maar een goede internetverbinding nodig. Ook biedt
VoIP meer mogelijkheden tot integratie met bijvoorbeeld je CRM systeem.
Kortom veel meer mogelijkheden om telefonie flexibeler en kostenefficiënter
in te richten.
8. Hoe is de spraakkwaliteit van VoIP?
De kwaliteit van VoIP telefonie van Siptrunking doet niet onder voor die van
traditionele telefonie. De kwaliteit van zakelijke telefonie via VoIP is dan ook
vele malen beter dan bellen via bijvoorbeeld Skype. VoIP telefonie van
Siptrunking is vergelijkbaar met ISDN kwaliteit.
Veel hangt af van de internetverbinding en met name van de ‘upload’ snelheid
hiervan. Wanneer je je internetverbinding gebruikt voor zowel e-mail verkeer,
surfen op het web en VoIP, dan is het noodzakelijk een gedeelte van de 'up
load’ te reserveren voor spraak. Zo voorkom je dat veel dataverkeer de
spraakkwaliteit aantast. Dit kun je via QoS op je router of switch instellen.
Om de beste mogelijk kwaliteit te behalen kun je een aparte
internetverbinding nemen voor VoIP. Dat kan een ADSL verbinding zijn of een
glasvezelverbinding met internet toegang. In de meest ideale omstandigheid
neem je een ADSL of dataverbinding die rechtstreeks koppelt met je VoIP
provider.
Mocht je een mindere spraakkwaliteit ervaren, dan ligt dit bijna altijd aan de
internetverbinding. Het gesprek verloopt dan hakkelig. Dit is een gevolg van te
weinig bandbreedte op de gebruikte internetverbinding.
9. Is VoIP locatie afhankelijk?
Nee, omdat VoIP niet afhankelijk is van een vast aansluitpunt (de traditionele
telefoonlijn), kun je overal waar je internetverbinding hebt, bellen en gebeld
worden. Je telefoonnummer is niet gekoppeld aan een fysieke telefoonlijn,
maar aan je VoIP account. Dus overal waar je met je VoIP account verbinding
hebt via het internet kan je bellen en gebeld worden op je vaste
telefoonnummer.
Zo kun je een telefoonnummer laten binnenkomen op verschillende VoIP
toestellen. Bijvoorbeeld op kantoor en tegelijkertijd op je werktelefoon thuis.
Heb je een smart phone met een VoIP App, bijvoorbeeld Bria, en WiFi, dan
kunt u overal waar je WiFi verbinding hebt bellen en gebeld worden op je
vaste telefoonnummer. Handig wanneer je bijvoorbeeld op verschillende
vestigingen werkt of op zakenreis bent.
10. Is VoIP te integreren met andere diensten?
Een van de grote voordelen van VoIP is de relatief eenvoudige integratie met
computersystemen. Denk hierbij aan; direct bellen vanuit het adresboek en
automatische koppeling met een CRM systeem om de klantgegevens direct
bij de hand te hebben. Op deze manier kun met VoIP je werkprocessen
eenvoudig ondersteunen. Door middel van maatwerkoplossingen is eigenlijk
elke denkbare koppeling tussen VoIP en ander computer of databasesysteem
mogelijk.
11. Kan VoIP over je datanetwerk?
Omdat VoIP werkt over je datanetwerk is in veel gevallen geen extra
bekabeling nodig. In veel kantooromgevingen ligt al CAT 5, CAT5e of CAT6
databekabeling. Deze is geschikt voor VoIP telefonie. Vaak kun je de
bestaande switches en routers van je computer infrastructuur blijven
gebruiken. Bij een grote kantoorlocatie is het wel aan te bevelen om het
computerverkeer te scheiden van het telefonieverkeer. Hiermee is de kwaliteit
van VoIP beter te garanderen.